02.20//NÅGOT MÅSTE JAG FAKTISKT FÅ UR MIG

Idag (som nu är igår såg jag nu.) så har det ju varit Internationella kvinnodagen. Har knappt haft tid under dagen att tänka på det då vi jobbat mycket idag, men när jag väl kom hem så startade feministen i mig att diskutera och fundera. Jag tycker att en dag som denna oftast uppmärksammas på "fel" sätt. Visst, det är skitbra att känna att vi kvinnor är grymma osv MEN vi borde inte behöva ha en speciell dag för det. Vi ska kunna känna oss jävligt fab och bäst alla dagar om året utan att det ska finnas någon som sätter ner foten på oss. Dessutom så tycker jag att en sån här dag ska hellre få oss att fokusera och faktiskt se över hur illa jämnställt det är i vårat samhälle idag, än att fokusera på "vilket kön som är bäst" och alla andra diskussioner som uppkommer när man pratar genus och kön. Jag, som kallar mig själv feminist, känner inte att något av könen är "bättre" än de andra och detta gör att jag fan inte förstår hur icke jämnställt det kan vara. Och nej, jag hatar inte män (vissa är bara så ENORMT korkade hehe men det är irrelevant.). Den tanken om att få fram sitt könsgrupp genom att trycka ner en annan är för mig främmande, jag står för jämnställhet där kvinnor borde ha större plats. Sen så är jag mycket realistisk kring detta för jag tror inte att det aldrig kommer bli helt jämnställt, av biologiska skäl, men att det fan inte är en anledning till att vi har lägre löner, särbehandlas i egentligen genusneutarla miljöer och har olika rättigheter till våra barn. Så inget om att män är svin och borde utrotas. Jag ogillar personer utifrån dess handlingar, INTE dess kön. Så nej jag hatar inte män och jag är inte hårig på hela kroppen men jag är en jävligt förbannad men politiskt korrekt tjej som är stolt över att vara tjej. Så det så! 

Om det är så att någon av er därute är ute efter mer att läsa än mina tankar och åsikter, så läsa detta inlägg av Nina Åkestam. Tycker att hon beskriver det jävligt bra. 
 
Nu har feministen i mig fått ur sig sitt, nu ska jag sova för att förbereda mig inför den dag som kommer imorgon. 

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0